20 July 2012

DIY Drybox



Hari ni aku cerita sikit pasal drybox atau dry cabinet. Apa tu drybox ? Drybox ni ialah tempat simpan peralatan yang sensitif kepada kelembapan. Contoh peralatan yang sensitif kepada kelembapan ialah filem, kamera & lens. Kelembapan ni ialah faktor kepada peralatan seperti kamera & lens anda terkena kulat/fungus. So, untuk mengelakkan barang kamera anda yang berharga ribuan ringgit dari terkena kulat, so digalakkan peralatan kamera tersebut disimpan di dalam drybox. Ni merupakan contoh-contoh drybox yang berada dalam pasaran. Harga paling murah pun dalam anggaran RM200.

  



Tapi untuk entry kali ni aku nak cerita sikit pasal DIY drybox atau drybox buatan sendiri. Kalau tak mampu beli drybox mahal, boleh la try buat drybox ni sendiri. Modal pun tak banyak.



Sticker 'I AM NIKON' dijual berasingan

Barang utama yang korang perlukan ialah tong plastik atau orang biasa sebut tong beras. Saiz takde la besar sangat, saiz sedang-sedang jer. Tong ni aku beli kat Tesco dengan harga RM15. Maybe korang boleh dapat murah lagi kat mana-mana supermarket.





Benda yang kaler ungu kebiru-biruan ni ialah silica gel. Untuk pengetahuan korang, perkara pokok dalam mencegah pembentukan kulat ialah kelembapan. Silica gel ni berfungsi untuk menyerap kelembapan yang berada di udara. Dengan udara & suhu Malaysia sekarang, tahap kelembapan udara berada pada tahap RH 75%. (RH= relative humidity). RH bagi pembentukan kulat ialah pada tahap 70% ke atas. So, dengan adanya silica gel ni, kita harap tahap RH di dalam drybox dapat dikurangkan kepada < 70%. Silica gel ni korang boleh beli dengan harga RM20 utk 2 kotak. Silica gel ni korang boleh guna berulang kali. Bila kaler dah berubah jadi pink, korang bolehlah panaskan bawah matahari atau dalam microwave untuk buang semua wap air yang terkumpul dalam silica gel.





Benda ni dipanggil Hygrometer. Hygrometer ni berfungsi untuk menyukat tahap kelembapan udara. Benda ni aku beli dengan harga RM58 kat ebay. Benda ni optional jer, tak perlu pun takpe. Aku beli sebab benda ni jugak berfungsi sebagai alarm clock untuk bangun pagi. Tapi kalau korang nak beli jugak, korang boleh dapat yang lagi murah yang jenis analog dengan harga lebih kurang RM15-RM20.






Ni adalah hasil eksperimen aku meletakkan 2 biji silica gel dalam tong plastik. Tahap RH yang direkodkan ialah lebih kurang 66%.





Ni pulak hasil eksperimen aku meletakkan 4 biji silica gel dalam tong plastik. Tahap RH yang direkodkan ialah di antara 51% hingga 55%. Sebenarnya RH yang ideal untuk menyimpan kamera dan lens adalah pada tahap 40% hingga 45%. Korang tak digalakkan untuk meletakkan barang kamera pada tahap RH < 40% sebab akan menyebabkan getah grip pada kamera merekah dan bendalir dalam lens & kamera menjadi kering. So, bagi aku tahap 54% ni pun dah mencukupi.





Inilah barang-barang dalam DIY drybox aku. Total cost untuk buat DIY drybox ni lebih kurang RM50.

Selamat mencuba...


P/S: Korang boleh beli Silica Gel ni kat SINI...

4 comments:

  1. Kalau nak simpan dalam drybox kamera kena buka lens dulu ke

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak payah bukak lens pun ok. Bukak cuma untuk menjimatkan ruang jer :-)

      Delete
  2. Kat mana agaknya nak beli silica gel tu ye
    ?

    ReplyDelete
  3. Cuba cari kat kedai camera, kadang-kadang ada jual. Yang ni saya beli online kat lelong. Dah lama dah...

    ReplyDelete